Виховний захід Форма
проведення: година спілкування
Клас: 1 – В Дата проведення: 10.11. 2015 р. Класний керівник: Сизонова О.О.
Тема
заходу
: «
Вишиванка – символ Батьківщини, Дзеркало народної душі.»
Мета заходу: Ознайомити учнів із давнім символом, оберігом
українського народу - вишиванкою. Розкрити її
красу, поетичність, чистоту. Прищеплювати учням цікавість до народних звичаїв, обрядів, пісень. Виховувати в учнів почуття
глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, що несли до
наших днів і зберегли глибину символу –
вишитої сорочки, що захоплює красою, історією, значенням.
Методи та прийоми:
1. « Мозковий штурм»; 2. « Асоціація »; 3. « Мозаїка »; 4. « Вислови свою думку» ; 5. « Рефлексія».
Обладнання: мультимедійні засоби
навчання; відеопрезентаціі : « Мамина сорочкка», « Українська вишивка »,
презентація: « Вишиванка – символ Ба-тьківщини», картки – завдання, картки - малюнки, вірші про сорочку -вишиванку, вишиванки, дитячі роботи.
Хід заходу
Захід супроводжується переглядом презентації I. Організаційний момент
Вчитель: Подивилися на мене. Усміхнулися усі! Чи готові до роботи ?
Учні:
Так, готові!
Вчитель: Молодці! ( Слайд 1)
1. Послухайте загадку і відгадайте,
що це ?
Біле поле полотняне,
Рівно ткане, чисто пране.
А по ньому голка ходить,
За собою нитку водить.
Покрутнеться так і сяк -
Зацвіте червоний мак.
Зазирне і там, і тут -
Василечки зацвітуть.
Біле поле полотняне,
Рівно ткане, чисто пране.
А по ньому голка ходить,
За собою нитку водить.
Покрутнеться так і сяк -
Зацвіте червоний мак.
Зазирне і там, і тут -
Василечки зацвітуть.
Вчитель: Ось Вам
підказка: ( Слайд 2)
Учні : це – Вишивка.
Учні : це – Вишивка.
2. Вправа: «
Мозковий штурм » Вчитель: Подивіться уважно і скажіть, кого Ви бачите на
фото ? ( Слайд 3) Учні: Це учні ( діти, першокласники,
це ми на 1 вересня). Вчитель: Назвіть імена своїх однокласників. Вчитель:
Як одягнені ці діти ? Учні:
У шкільну формі. Святково ! Всі діти у вишиванках. Вчитель: Подивіться, будь ласка,
наступне фото. Хто це ? ( Слайд 4) Вчитель: А я знаю, хто нам
розкаже. Це родина Дмитренка Єгора. Вчитель: Єгоре,
представ свою родину. ( Єгор називає імена) Вчитель: Вся
родина у вишиванках. Придивіться чи однакові
сорочки –вишиванки ? Учні: Ні. Вчитель:
Чому ? Учні:
Існує сорочка –вишиванка: жіноча і чоловіча. Вчитель: Кого впізнали на цьому фото ? ( Слайд 5) Учні: Це наша вчителька – Олена Олександрівна.
Вчитель: А поруч зі мною мої випускниці: Бородай Софійка і
Яковенко Алінка.
Вчитель: Отже Вишиванка. Діти, що таке вишиванка ? Що Ви знаєте про неї ? Відповіді учнів: Вишиванка – це така вишита сорочка. Вишиванка – це
український національний одяг. II . Оголошення
теми й мети заходу 1.Віршик Лягала ниточка до ниточки мрійливо -
Дитині б долю вишити щасливу,
Щоб оберегом стала для синочка
Руками неньки вишита сорочка. ( Слайд 6)
Щоб оберегом стала для синочка
Руками неньки вишита сорочка. ( Слайд 6)
Вчитель: Сьогодні піде розмова про Вишиванку. Сьогодні ми дізнаємося, що Вишиванка – це не просто сорочка, яку
ми одягаємо на свято. Вишиванка - це одяг, який оберігає, допомагає і навіть захищає. ( Слайд
6 )
2. Бесіда Вчитель: В слові « вишиванка »
заховалося слово « вишивка», що означає прикрашання
тканини за допомогою голки і нитки. Діти, запам’ятайте, що
здавна візерунок на вишиванці залежав від того, кому вона
призначалася: батькові, синові, братові, нареченому, другові чи доньці. Сьогодні ми більше познайомимося з жіночою
вишиванкою.
Вчитель: Вишиванням споконвіку займалися жінки. Цей вид рукоділля відтворює душу і характер жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб принести радість собі та людям. Вишивали дівчата та співали пісні. Співали гарно, без музики, а їх чудові голоси передавали мелодію душі. Давайте послухаємо як саме. Слухаємо пісню: « Вишивала дічина вишиванку.»
Вчитель: Вишивання як національна
традиція сприяло формуванню у дівчат і
жінок терпіння, відчуття краси. Дівчина мала
вишивати милому сорочку, хусти-ну, весільні рушники. Вишитий своїми
руками одяг був одним із головних показників працьовитості дівчини.
3. Фізкультхвилинка
4. Історія виникнення сорочки – вишиванки. ( Слайд 7)
Вчитель: Раніше вишиванку виготовляли
власноруч. Це була клопітка , довго-тривала справа. Спочатку сіяли льон або коноплю, збирали їх,
сушили, вимочу-вали, потіпали на нитки. З ниток
робили полотно тоді шили сорочку.
А вже по-тім, дівчата і жінки вишивали. З покоління в покоління, від матері до доньки передавали таємниці цього виду мистецтва. Народні
майстрині старанно збері-гали свої традиції. В українському орнаменті, його плавних
лініях промовляє душа народу.
І зараз ми в цьому переконаємося, коли проглянемо відео. Завдання: Дивимся відео уважно та
звертаємо увагу, діти, на колір та
орнамент вишивки на сорочках –вишиванках.
5. Перегляд відеопрезентації : « Українська вишивка »
6. Вправа: «
Мозковий штурм» Вчитель:
Сорочки –вишиванки були однакові ? ( Ні)
Вчитель: Як Ви думаєте, чому ? ( Відповіді дітей) Вчитель: Вишиванки відрізняються одна від одної не лише
розміром, довжи-ною рукава. Жіноча вона чи чоловіча.
Вишиванки відрізняються кольором та орнаментом вишивки.
Колір та орнамент має свою силу, свою енергетику, яка захищає та
оберігає.
Вчитель: Що означає вишивка на сорочці ?
Наприклад:
1. Мак - символ дівочої краси,
щирих, чистих почуттів. Ця
квітка, яка може захистити від будь-якого зла.
2. Ромашка —
символ здоров'я, добра і ніжності.
3. Калина – символ дівочої краси,
чистоти.
4. Волошка- символ
краси, молодості, сили і здоров'я.
5. Виноград.
Символіка винограду розкриває радість і красу створення сім'ї.
6. Лілія. У легендах квітка лілії -
це символ дівочої чарівності, чистоти і невин-ності.
Білий колір – символ кохання та невинності.Оранжевий - підсилює життєву
енергію.
Блакитний, зелений та рожевий символізують духовність. Ці кольори сприяють спокійному життю.
Синій колір - символізує воду. Фіолетовий – найбільш благодатний
колір, що тонко поєднує чоловічу та жіночу сутність. Чорний – поглинаючий. Колір закритості, який свідчить про те,
що людина прагне замкнутися в собі. Вишивальниці часто трактують його як колір
землі.
7. А зараз
покажіть як ви прикрасили свою вишиванку на конкурс: « Моя вишиваночка» Вчитель:
Молодці ! Вийшло гарно і яскраво.
9. Фізкультхвилинка ( для очей)
10. Гра : « Я візьму для вишивання…» Вчитель: Вишиванка – це символ. Вишиванка – це оберіг.
11. Вправа : « Словничок» Вчитель: - Що таке оберіг ? - Що таке символ ? (Розкрити значення нових
слів)
Словничок : *
Оберіг – це предмет або символ, який захищає свого власника. *
Символ - від грецького слова «
symbolon » — знак ,
Наприклад : Хрестик, який
ви носите на ниточці. Це ваш оберіг. Хрестик, який ви носите на ниточці. Це символ життя. Це
символ православної віри.
12. Вправа : « Мозаїка» ( колективна
робота)
Вишиванка – це символ :
Вишиванка – це оберіг : -
пам’яті роду; - від злого духу; - щасливої долі; - від лихого ока ; - здоров’я ; - чистоти душі; - любові. 13. А зараз послухайте вірші про
вишиванку:
Вишиванка – символ Батьківщини,
Дзеркало народної душі,
В колисанці купані хвилини,
Світло і тривоги у душі.
Вишиванка – дитинча
кирпате,
Що
квітки звиває в перепліт,
Материнські
ласки, усміх тата,
Прадідів
пророчий заповіт.
Вишиванка – писанка чудова,
Зірка ясна, співи та вертеп.
Вишита сльозою рідна мова,
Думами дорога через степ.
IIІ . Підведення підсумку заняття
Вчитель: Наш виховний захід хочу закінчити такими рядками:
« Вишиванка – символ Батьківщини. Дзеркало народної душі. »
1. Вірш
Вічна пісня барв і кольорів.
Неповторна музика натхнення!
Шепіт трав і шелест яворів,
І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком покладено в рядки,
Посплітались, блиснуло веселкою
Ніжність материнської руки
Пісні ще весільної веселої.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею і цвітом.
А над світом, гляньте, а над світом
Українська вишивка цвіте!
2. Вправа: « Рефлексія» :
Вчитель: Підбиваємо підсумки нашої роботи.
Продовж речення:
- Мені
сподобалося ... - Мене
здивувало ...
-
Для мене стало новим ... - Мені захотілося ...
Комментариев нет:
Отправить комментарий