суббота, 14 ноября 2015 г.

Природознавство                                                                                                 Форма проведення:  урок - дослідження                                                                                                                                                                                                 Клас: 1 – В                                                                                                                        Дата проведення:  12.11.  2015 р. р.                                                               Класний керівник:  Сизонова О.О.
   
    Тема уроку :   « Вода  така знайома та загадкова. Властивості води.»
                                                                                                        
Мета  уроку: дати уявлення про воду як необхідну складову довкілля, про пере-творення води в природі; формувати в учнів уявлення про цілісність природи, на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води; розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки; розвивати комунікативні уміння і навички; виховувати гуманну, творчу, соціально активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води - основи життя і розуміти значення життя як найвищої цінності.

Обладнання: мультимедійні засоби навчання; відеопрезентаціі : « Вода», відеоролик «Властивості води», « Краплинка», схеми-опори (алгоритми), малюнки із зображенням води в трьох станах  ( рідина,  твердий стан, газоподібний); для до-слідів: прозорі склянки, питна вода, камінці, сірники, фарби, свічка, пусті пляшки, папір, сіль, цукор (рафінад).

  Методи та прийоми:                                                                                                         1.  « Мозковий штурм»;                                                                                                     2.  « Вислови свою думку» ;                                                                                       3.   Гра : « Добери риму»;                                                                                             4.  Гра:  « Так чи ні »;                                                                                                     5. Гра: « Збери пазли »;                                                                                                     6. « Мікрофон ».                                                                                                                                                 
                                                      Хід  уроку- дослідження
I. Організаційна частина. 
Вчитель: Діти, як ви гадаєте, що у світі найсильніше ?                                        Учні: Виявляється  - це вода.                                                                                    Вчитель: Уявіть, що ми з вами дослідники і нам потрібно розповісти про воду.                                                                                                                             Тема нашого уроку: « Вода  така знайома та загадкова. Властивості води.»     Сьогодні наш урок – це урок дослідження. На уроці ми будемо виконувати різні завдання і досліди, які нам запропонує наша гостя – Краплинка води. А звідки  вона потрапила до нас ? Давайте подивимося мультик / казку про Краплинку і дамо відповідь на це питання. Перегляд мультика « Краплинка» 

1етап: Підготовка до дослідницької діяльності.                                       Виявлення знань дітей про воду.                                                                                                                                                                 
 Вчитель: Сьогодні ми з Вами проведемо заняття, виконуючи різні завдання і досліди, які нам запропонує наша гостя – Краплинка води. Але як же ця Краплинка потрапила сюди до нас з Вами ? Давайте подивимося.                                                                                                        (На екрані – казочка про хмаринку і крапельку.)                                                              
Вчитель:  Так звідки потрапила до нас Краплинка ? ( З неба, з хмаринки)                                  Вірно. Молодці !
                                                                                                              
ІІ. Вивчення нового матеріалу                                                                                                                                                                                                                        
1. Перше завдання від Краплинки.                                                                                 « Мозковий  штурм »                                                                                                                                                                                                             Вчитель:                                                                                                                                                  1. Де на нашій планеті міститься вода ?                                                                             (Озеро, річка, ставок, море,водопад, болото)                                                            2.  Чи  в нашому місті: річка, озеро чи море ?  ( Ні)                                                           В Полтаві протікає річка – Ворскла..                                                                        3.  А найбільна річка України називається … ( Дніпро)     
      4.  Чи потрібна нам вода?(  Потрібна)                                                                            5.  Як саме людина використовує воду у своєму житті ? ( Відповіді дітей)         6.  Вода потрібна тільки людям ? ( Ні. Всьому живому не Землі)                              7.  Чи можна сказати , що вода – це життя. ( Так)
      8.  Якщо вода так всім потрібна її треба …. (берегти)                                                  Вчитель:  Вірно. Молодці !  
                                          
2. Друге завдання від Краплинки.
Гра :  «Добери риму » 
Течуть річки у майбуття, а в них вода — саме ... (життя).                                           Бо без води не можна жити і нею треба ... (дорожити).                                   Розчистіть річку, джерело, щоб все сміялось і... (жило).                                       Тож хай біжить, у добрий час, хай напува здоров'ям ...(нас) 

3. Цікавинки від Краплинки: перегляд відео  «Вода. Властивості води.»

Вчитель: Ми  багато пригадали  про воду в природі, але не перевірили її властивості. Про властивості води ми будемо говорити після фізкультхвилинки.

4. Фізкультхвилинка
Вчитель:  Які властивості має вода ?                                                                                                        
Робота за підручником : с. 32 ( Природознавство)

5. Дослідження
1 етап: Початок досліджень.                                                                                                                               

    1.  Який колір має чиста питна вода ? ( Прозора)                                                                      
     Вчитель: Доведіть, що вода прозора.                                                                      ( На малюнку: с. 32  склянка чистої води і ми бачимо чайну ложку у склянці)                                                                                                                                                     2.  Вода має запах ? ( Ні)  ( Без запаху)                                                                                                                                  
    3.  Чи може вода міняти форму ?  ( Так)                                                                             ( Тобто вода – текуча.  Вода – рідина.)                                                                      Вчитель:  Так, і завдяки цьому воду, як рідину ми можемо налити  у різні                                ємкості: склянка, мисочка – с. 32)
                                                                      
2 етап: Практичні дослідження.

1 дослідження :  Які предмети предмети плавають у воді, а які  – тонуть?
Вчитель:  Як це можна перевірити ? Просто!  За допомогою досліда: Покладемо у воду різні  за  вагою, формою, матеріалом предмети: пінопласт, поролон, камінець,  папір. Що ми бачимо ?
Висновок : Легкі предмети плавають у воді, а важкі – тонуть.
                                                                
2 дослідження : Вода змінює свій колір і смак?  ( Так чи ні )      Дослід:                                                                                                                             - Якщо у чай мама вранці кидає цукор, то чай ( це вода) стає … (солодким)          – Якщо кинути у воду сіль, то вода стане ... (солона)                                                   – А якщо ще й розмішати, то сіль( чи цукор)  розтане у воді швидше.                     – Чому ?   Вода – гарний розчинник.
– Де у природі можна натрапити на солону воду ? ( Море, океан)
Висновок : Вода змінює свій колір і смак. Вода може розчиняти деякі речовини.

3  дослідження :  Чи можна водою малювати? ( Так чи ні )     Дослід:                                                                               
-  Спочатку капнемо водою у звичайну фарбу, а тоді пензликом візьмемо цю воду і щось на аркуші намалюємо.
Висновок : Водою можна малювати, добавляючи до неї фарбу.

Цікаві дотепні досліди Краплинки:
1. Чи можна не пролити повний стакан води ?  ( Так – накрити його аркушем.)
2. Чи можна у стакані зробити бурю ? ( Так – соломинкою.)
3. Потоне голка у стакані ? ( Ні – якщо змастити її олією.)

Вчитель: Ми з вами познайомилися із властивостями води як рідини.

3 етап :  Обговорення результатів досліджень.                                                          

6. Гра : « Так чи ні»
 -  Вода  прозора ? ( Так)                                                                                                 -  Вода  має запах ?  ( Ні)                                                                                                 -  Вода міняє форми ? ( Так)
 -  Легкі предмети плавають у воді, а важкі – тонуть? (Так)
 -  Вода змінює свій колір і смак ?( Так)                                                                         -  Вода розчиняє всі предмети  ?( Ні)

7. Робота запідручником  с. 33 ( природознавство)

Вчитель читає текст: « Куди зникає вода з калюжі ? »                                                    

Вчитель:  Так куди зникає вода з калюжі ?                                                                                    Вода не зникає, а випаровується -  перетворюється на пару.  Чому ?                        Тому, що вода – мандрівниця. Вода  дуже легко переходить з одного                       стану в інший. Вода крім рідини може бути ще в газоподібному стані                     та твердому.
                                                                 
Газоподібний стан – це пара, хмари.                                                             Твердий стан  - сніг, лід, іній.

8. Питання:
— Яка користь людям від хмар ? 
(Вони не дають сонячному промінню випаровувати багато вологи, а знизу не пускають вгору земне тепло. Вони дають дощ і сніг) 
— Наведіть свої приклади перетворення води на пару. (Пара йде з носика чайника, вода випаровується з мокрої білизни і т. д.) 
— Чому досі вся вода на нашій планеті не випарувалася? 
(Із випаровуванням води в атмосферу відбувається зворотній процес: повернення її на землю у вигляді граду, снігу, дощу) 

І   ІІІ. Закріплення вивченого.                                                                                                   Гра « Збери пазли»
·       Робота в парах
У вас на партах розрізані на шматки малюнки. Краплинка спеціально ускладнює завдання, щоб ви скоріше мудрішали. Кожна пара складає малюнок, називає, що вийшло та який це стан води.

ІV. Підсумок уроку – дослідження.
 Технологія «Мікрофон»:
-     Сніг – це вода ? ( Так)
Чому  вода - джерело життя ? ( Без води все жите на планеті загине.)                      Чому воду називають  мандрівницею ? ( Вода переходить з одного стану в інший) – Наведіть приклади.

Вчитель:   Молодці !
Закінчився наш урок.
Стали трішки ми мудріші. Про водичку взнали більше.
Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.
Може й парою ставати , й людям всим  допомагати.
Цукор, сіль розчинить вмить, а  пісочок, навпаки,
Не розчинить, хоч проси. Дуже нам вона потрібна.
Тож давайте берегти, адже всі у світі знають,
Що без чистої води – ні туди і ні сюди

1 комментарий: